Scroll To Top

נוכנות -



תיאור ומחשבות בעיקבות העבודה בטבע במהלך פרויקט נוכנות

נוכ- נות, שי זכאי

סדרה של 24 תצלומים בתוך אובייקט/קופסא כרוכה בעבודת יד וכן שני וידיאו ארט.

"מה שקורה כשמעניקים תשומת לב למשהו, בעיקר כהתנהגות שבשגרה, זה שהמשהו הזה משתנה. תשומת לב, משנה את מה ששמנו לב איליו".

אלן קפרו

 כתבי אלן קפרו קשורים גם לתיאורית האי ודאות של הייזנברג**. הוא כותב על תופעה פיסיקאלית של  'השפעת המתבונן',  כרציונאל פיסי של האי ודאות הקוונטי. כוונתו לכל אינטראקציה שהיא, שמשפיעה על המערכת. עצם ההתבוננות יוצרת תהליך.

 * אלן קפרו, טשטוש של האמנות והחיים,  אסופת מאמרים 1990     

 ** הייזנברג, עקרון אי הודאות,1927

נוכנות הוא מצב המשלב בין נוכחות והתבוננות. החיבור ביניהם יוצר משמעות שלישית, נוספת, שמתרחשת כאשר מבצעים את שתי הפעולות בו זמנית, זמן ממושך. אני מתכוונת לשכלול התקשורת עם האינטואיציה כאשר באמת נוכחים ומתבוננים.

מאחר שתחום העניין והמחקרים שלי הוא השטחים הפתוחים, הטבע, הרי שכוונתי ב- נוכנות, היא לפתח יחסים אינטימיים עם הטבע, רגישים יותר, עמוקים באופן שבו נהיה מסוגלים לחוש מקום, לא רק דרך העיניים, לחוש את האנרגיה של המקום, מבלי שנזדקק לרשימת האובייקטים הנראים בנוף, או לכל מידע אחר. סדרה של 24 תצלומים בתוך אובייקט/קופסא כרוכה בעבודת יד.
אינטואיציה היא חומר ממשי. כמו אהבה, כאב או כסף, זו אנרגיה. היא קיימת כמו התופעה של הר, של  נחל. גאייה כבר לא לוחשת. היא קוראת לנו להרגיש את נוכחותה.

כאשר מבצעים את ה- נוכנות, זה קורה מעצמו; ידע קדום עולה ב- 'סולם המודעות הסביבתית', ופתאום ניתן לחוש מקום.

בסדרה - Presencehood, או - "נוכנות", אני משתמשת במצלמה ובצילום כעין שלישית להתבוננות באינטואיציה, ולהראות לעצמי אותה. זה יכול לקרות תוך שניות, אבל זה לקח שנים של שהות בטבע, ומחקרים על טבע כדי שזה יקרה כעת בשניות. אז במקום לצלם נוף גלוי עין, אני מצלמת שכבות פנימיות של הנוף. מבקשת לחוש את האינטואיציה של המקום, לעורר אותה לשמור על המקום.

ממחקרים שקראתי ומעבודת שטח, אני יודעת שזה עובד. הטבע יודע להגן על עצמו. אני מצלמת בנופי שוליים, במקומות מאוימים אקולוגית, מאתרת קודים רדומים, חרוצים בסלעים, מחשפת שאריות של טבע טבעי בתוך טבע תרבותי. מהלכת בנקודות חיות בנוף מזמן עבר, ונותנת להן תשומת לב ראויה,פשוט נוכחת. 
כך אני יוצרת מצב של נוכנות. מבחינתי זה לא שונה מפעולות אקטיביסטיות בעלות ניראות גדולה יותר שבצעתי במהלך השנים. להיות שם, בכוונה מלאה, אולי  יעורר את המקום לשמר את עצמו.

בשיטת הצילום שיצרתי, שאני מכנה אותה Slow Photography  , אני מעניקה תשומת לב למקום,  בדרך אחרת מכל מה שיצרתי עד כה בהקשר האקטיביסטי של ריפוי מקום, שמירת טבע, העלאת מודעות סביבתית.  כצלמת קלאסית, בוגרת ותיקה של ביס לצילום, אני מפתחת מסלול שבו המצלמה שותפה לשינוי, אך היא לא היחידה בתהליך. כדוגמת Slow food, נכנסת גם כאן הכוונה, מיומנות הגוף, וערכים פנימיים.

אמנות אקולוגית - סדרת התצלומים הזאת, מגיעה לאחר פעולות מאסיביות ורבגוניות לשמירת טבע  דרך אמנות, מזה למעלה מעשרים שנים, במישורים הנראים לכאורה שונים לחלוטין; הקמת ארגונים וקבוצות אקולוגיות, ייזום כנסים ואירועים ירוקים ומחאות, כתיבת מאמרים להשפעה על מדיניות סביבתית, הובלת תהליכי 'שיקום נחל כיצירת אמנות', בראייה רב תחומית, הובלה בקרב בן שבע שנים להצלת גבעה אחת, מעקב ושמירה על אתר אשפה אחד, לצד הליכות מצולמות בתא שטח אחד ביער, במשך 17 שנים, הקמת מיצב רב תחומי, ובו ספריית עלים, שנאספו מ- 19 מדינות בעולם, קוטלגו וצולמו במשך 17 שנים, הצגה בשישים תערוכות בארץ ובעולם וכתיבה והוצאה לאור של ספרים.

סדרת התצלומים מתכתבת עם נושאי פנים וחוץ אמנותיים בו זמנית. תהליך יצירת הסדרה הזו, יכול היה להיווצר רק במצבי קצה; כתוצאה מהכרה בטיבו ההרסני של האדם ומתוך הבנה מייאשת שהמצב בלתי פתיר, או ממצב של אופטימיות ללא גבולות, שבה כל לחיצה על הדק המצלמה, נעשית מתוך שאיפה לתקן את העולם כולו ואת כל אחד מחלקיו.

הכנסו לגלריה, לראות מספר יצירות מהסדרה, ולצפות בטריילר מוידיאו ארט חדש - נוכנות 1

ש.ז.